LEGO keresés

2010. január 1., péntek

A LEGO Bionicle története

1. Mata Nui

Bara Magna kietlen, sivatagos terület, amelyet gyéren népesítenek be az Agori falulakók és a Glatorian védelmezők.. Az Agorik maroknyi számú faluban élnek és a Glatorianokat alkalmazzák viták eldöntésére és a ritka erőforrások megnyerésére. Évente egyszer minden Glatorian összegyűlt az Arena Magnán és megküzdött egymással, hogy eldöntsék, ki a legjobb. De ez még azelőtt volt, mielőtt a Skrall lázadók le nem rombolták Arena Magnát.

Most a Skrall törzs, amely az északon elterülő Roxtus faluban él, akadálytalanul kóborol a sivatagban és támad meg Agori karavánokat, és vesz el mindent tőlük, amit csak lehet. A Glatorianok foglyok, vagy ki vannak szolgáltatva a forró sivatagi homok kénye-kedvére.

E zűrzavaros föld fölött egy este ragyogó fénysugár jelent meg, egy lángoló meteor, amely vonalat húzott az égre a Vulcanus falu fölött. Érdeklődő szemek követték a fehéren izzó tárgyat, miközben az a földre zuhant és krátert vágott a sivatag homokjába. Ahogy kihűl, a Kanohi Ignika, az Életmaszk és Mata Nui tudatának hordozója fénytől és forgószéltől övezve felemelkedik. A maszk alól egy aranyszínű, hét láb magas alak emelkedik fel. Ahogy elhalványul a fény, az alak leereszkedik a földre, és botladozva elindul. Mata Nui nem szokott még hozzá a mindössze hét láb magas testhez; korábbi formája mérföldekkel magasodott Aqua Magna vizei fölé, és ehhez még hozzá kell szoknia.

Elsőként egy apró scarabax bogárral ismerkedik meg. A piciny rovart Mata Nuinak sikerül elkerülnie bizonytalan lépteivel, amely elnyeri jutalmát, amikor a scarabax megérinti az Életmaszkot, amely a rovart csillogó pajzzsá változtatja át. Mata Nui második ismerőse nem olyan barátságos – egy Vorox támadja meg és még új pajzsával is épp csak, hogy meg tudja védeni magát a vicsorgó teremtménnyel szemben.

Mata Nui végül választ kap néhány kérdésére, amikor Metus, egy utazó Agori, felveszi összetákolt járművére, és behajt vele a Vulcanus faluba. Metus mesél neki Bara Magnáról a tűzfalu felé vezető úton.

Nagyon sokat kell még Mata Nuinak tanulnia.

2. Tajun

"Nehezen kivehető alakok leselkednek Tajuntól, a vízfalutól északra, a homokdűnék között. Skrall harcosok kuporognak a homokdombok mögött, miközben több tucat Csontvadász szökken elő a dűnék közül, nem törődve azzal, hogy valaki megláthatja őket. A két csoport morgását tovasodorja a szél, de a gyanútlan faluig nem hallatszik el. Egy lepelbe burkolózott alak suttogva szót vált a két tábor vezetőivel és közben Tajun felé mutat. Bólintanak, majd Tuma és Csontvadász társa visszaindulnak harcosaikhoz. Porfelhők támadnak fel a lábaik nyomán, amint mindkét csoport futásnak ered a falu felé.

A Tajun arénában Gresh álldogál és várja, hogy Tarix is megjelenjen egy edzőmérkőzésre, amikor a kanyon falai fölött megpillantja az egyenesen feléje tartó porfelhőt. Habár még csak újonc, Gresh egy pillanat alatt megérti a helyzetet, és kiáltva hívja a többieket. Az Agorik meglepetten hagyják abba teendőiket, és azonnal rohanni kezdenek a közeli Knee-sziget dombjai felé, csak néhány marad, hogy megvédjék otthonaikat. Felkapva ütött-kopott fegyvereit, Gresh sietve elindul a közeledő porfelhő felé. Nincs reménye arra, hogy mindet legyőzze, de a győzelmet annyira megnehezíti számukra, amennyire csak lehetséges.

A Csontvadászok hullanak Gresh pengéje alatt, amint a támadók első hulláma eléri őt. Gresh dühödten készülődik a Csontvadászok következő hullámának fogadására, és döbbenten látja, amint Skrall harcosok zúgnak el mellette, megrohanják az Agori házakat, és mielőtt romba döntenék, kirabolják az otthonokat. Az egyik Skrall leüti Gresht, aki az életét mentve küzd a sötét lovaggal szemben, sikerül elkerülnie az erőteljes kardcsapásokat, mígnem véletlenül felfedez egy hasadékot, és lerázza a Skrallt. Zihálva, súlyosan sérülten, Gresh elkeseredve figyeli, amint az egyesített erők szétrombolják a falut. Még rosszabb, hogy úgy tűnik, mintha egyenesen a rejtett bejáratok és helyek felé tartanának, ahol Gresh tudomása szerint értékeket tárolnak.

A rablók lassacskán befejezik munkájukat, és kiszivárognak a Tajun falut jellemző mély hasadékok között. Gresh, aki alig tud járni, kénytelen megvárni, hogy valaki a segítségére siessen. Éveknek tűnő várakozás után, megérkeznek Gresh Glatorian társai, Kiina és Ackar, Mata Nui kíséretében. Gresh, mielőtt eszméletét vesztené, minden erejét összeszedve elmondja, hogy a Csontvadászok és a Skrallok szövetséget kötöttek.

A három harcos összenéz. Tudják, amit Gresh nem öntött szavakba: áruló van a falvakban."

3: Titkos labor

"Tajun romjai között Glatorian társát Ackart, és az idegen Mata Nuit Kiina egy rejtett terembe vezeti, amelyet ő fedezet fel faluja közelében. Magukkal viszik Gresht, aki a Csontvadászokkal és a Skrallokkal való csata után még mindig eszméletlen.

A barlang fényesen ki van világítva, és a benne található szobák ragyognak Bara Magna hat elemétől. A falakat írásjelek borítják, amelyeket Mata Nui felismer, de a sürgető szükség, hogy Greshnek segítséget találjanak, nem engedi a bámészkodást. Egy hang riasztja fel Kiinát, amint egy Agori ""gyűjtővel"", Berixel kerül szembe, aki szabad idejét régi tárgyak keresésével és javításával tölti. Akarata ellenére kénytelen Berix gondjaira bízni Gresht, aki hamar visszanyeri erejét.

A barlangot a Nagyszerű Lények alakították ki, akik egy ismerős jelet hagytak a falon. A Három Erény szimbólumát – Egység, Kötelesség, Végzet – megérintve Mata Nui meglepődve látja, hogy egy masszív ajtó elcsúsztatása egy titkos labort tár fel. Még több írás látható a falakon, de a rajz, amely teljesen leköti Mata Nui figyelmét kísértetiesen ismerős. Ez egy óriási mechanikus lényt ábrázol, éppen olyat, amely most rabszolgaságban tartja népét. Mata Nui jó úton halad.

A Glatorianok rápillantanak fegyvereikre. Darabokra törtek és hasznavehetetlenek, szinte semmire sem jók. Mata Nui emlékszik, hogyan változtatta át az Életmaszk a scarabaxot pajzzsá, és javasolja, hogy megpróbálna valamit. Ackar fegyverét a maszkhoz érintve, az tűzpengévé változik át. Ackar hálásan veszi vissza kardját, mialatt Mata Nui a többi fegyvert is feljavítja. Mata Nui vállára téve kezét, Ackar ezt mondja: – Köszönöm, barátom.

Mata Nuinak eddig még sosem volt barátja."

4: Egység

"Mata Nui már türelmetlenül várja, hogy tovább kereshesse, hogyan segítsen korábbi mechanikus testében csapdába esett népén, ezért megpróbál búcsút venni új barátaitól. De Ackar felajánlja, hogy segít kitanítani Mata Nuit, aki felismeri, hogy meg kell tanulni bánni önmagával ebben a furcsa, új világban. A felkészítés után pedig, belátva nehéz helyzetüket, beleegyezik, hogy segíti őket a küzdelemben.

Mata Nui, Ackar, Kiina, Gresh, és Berix elutazik Tesarába, ahol Glatorian tornára készülődnek. Ackar leállítja a mérkőzést és értesíti a tömeget arról, hogy Tajunt lerombolták az egyesített Csontvadászok és Skrall erők. Először a tömeg nem hisz neki, de végül megértik mi történt. Ackar javaslatára megszüntetik a Glatorian mérkőzéseket, és összegyűjtik a falvak erőit. Minden erejüket egyesíteniük kell, ha két erős ellenséggel szemben kell helytállniuk.

Kiina észreveszi, amint Berix kisurran a faluból, és gyanakszik, hogy ő lehet az áruló. Követi és kérdőre vonja. Berix ártatlannak vallja magát. Kiina csak akkor hisz neki, amikor egy tucat Skrall és Csontvadász körülveszi és foglyul ejti mindkettőjüket.

Metur visszarohan Tesarába a rossz hírrel. Mata Nui nem hagyhatja, hogy barátait fogságban tartsák, ezért bejelenti a Glatorianoknak, hogy megmenti Kiinát és Merixet. – Kényszerítettek, hogy elhagyjam saját népemet. Soha többé nem teszek ilyet. Bár nem igazán bíznak a sikerben, de végül beleegyeznek.

Mielőtt elindulna, Mata Nui még megnézi, hogyan vonják össze a Tesara ikerfalut. Majd egyedül indul el Roxtus felé."

5: Végzet

"Kiina és Berix a Roxtus nevű Skrall faluban, egy ketrecben függve a magasban, álmélkodva nézi, amint Mata Nui egyedül sétálgat a falu központi arénájában. Hol vannak a Glatorianok?

Mata Nui a Skrallok vezérét, Tumát hívja, hogy barátainak kiszabadításáért megküzdjön vele. Tuma aljas trükkökkel kezdi a viadalt, de Mata Nui képességei sokat fejlődtek, Ackar segítségének köszönhetően. Mata Nui néhány perc alatt felméri ellenfelét, majd támadni kezdi a túlzottan magabiztos Skrallt. Tuma dühbe gurul, megfeledkezik az óvatosságról, mire Mata Nui darabokra zúzza a fegyverét, ezzel véget is vet a harcnak. Győztesként magának kéri Tuma pajzsát.

Mielőtt kiszabadíthatná barátait, egy ismerős, de csúfondáros hang üti meg a fülét. Metus áll a Skrallok és Csontvadászok között, gúnyosan tapsolva. – Te voltál hát az áruló, egész idő alatt – mondja Mata Nui. Metus elvigyorodik.

Vereséget érezve, Mata Nui arra biztatja scarabax szövetségesét, hogy mentse magát. A kis bogár gyorsan elrohan, Mata Nui pedig Metusra figyel, aki áruló tetteit próbálja magyarázni. Nem elégedve meg azzal, hogy learathatja a Glatorian mérkőzések szervezéséért kapott jutalmakat, Metus álma, hogy Bara Magna minden törzsét legyőzze. Most pedig kárörömmel veszi tudomásul, hogy győzelme biztosnak látszik. Roxtuson kívül senki sem tudja, hogy ő tervelte ki az Atero és Tajun elleni támadásokat.

De Metus győzelmi reménye szertefoszlik, amint scarabaxok hatalmas hulláma söpör végig Roxtuson, egy óriási Glatorian alakjában. A scarabaxok raja mögött a többi Glatorian támad, legyőzve a megrettent Skrallokat és Csontvadászokat, bár azok hússzoros számbeli fölényben vannak. Metust sarokba szorítják, az Életmaszk pedig másik, az alkalomhoz jobban illő alakot vesz fel: egy sárkány lesz belőle, amely csúszva elindul a sivatag felé.

Néhány héttel később, Mata Nui figyeli, amint az összes falulakó összegyűlik, hogy egy mega-falut alkosson. Az Agorik az egység nevében masszív menedékeiket átvonszolták a sivatagon, és már majdnem készen vannak. Az összevont falu fölötti dombtetőről Mata Nui ismerős formát fedez fel: kisebb, mint amelyben ő uralta a vízbolygót, de mégis felismerhető. A fej a karok, a test és a lábak világosan kivehetők. Ez megdöbbentő dolgokra utal, és fejében ötletek kezdenek formálódni.

Ideje, hogy folytassa a népe felszabadításához vezető hosszú utat."

A LEGO története másképp



A LEGO az egyik legsikeresebb építőjáték védjegye. Az eredetileg kis családi vállalkozás napjainkra a világ egyik legelismertebb játékgyártójává nőtte ki magát. A cég nevét 1934-ben találta ki az alapító. Alapja a "leg godt" kifejezés, ami dánul annyit tesz: "jót játszani". (Elterjedt, de téves az a feltételezés, hogy a szó latin eredetű és azt jelenti: "összerakok", mivel a lego latinul azt jelenti, hogy olvasok).

A LEGO, mint játék eredete
1932-ben Ole Kirk Christiansen asztalosmester megalapítja vállalkozását Billund községben (Dánia). A cég fából készít eszközöket (például létrát, vasalódeszkát), szerszámokat és játékokat. Az asztalos fia, Godtfred Kirk Christiansen, 12 évesen kezd dolgozni a cégnél. A műanyag elterjedésével a Lego is elkezdett plasztikjátékokat gyártani, az egyik első modell egy szétszedhető teherautó volt. Ole Kirk és fia, Godtfred 1947-ben találkoztak a brit Kiddicraft vállalat Önrögzítő Építőkockáival, melyek szabadalmát Hilary Harry Fisher Page jegyeztette be. 1949-ben a Lego is hasonló elemeket kezdett készíteni. Bár akkoriban a műanyagjátékokat meglehetősen lenézték, Christiansenék, ahogy eddig, is kitartottak. Továbbfejlesztették az ötletet, így született meg a mai Lego rendszer, amit 1958. január 28-án szabadalmaztattak. Ole Kirk Christiansen ugyanebben az évben halt meg.

Bővülés
1970-re a billundi (Dánia) székhelyű cégnél több, mint 900 alkalmazott dolgozott. Az elkövetkező évtizedek jelentős bővülést és új kihívásokat jelentett mind a játékgyártás, mint a marketing szempontjából. A lányokat először 1971-ben, a babaházak megjelenésekor célozták meg. 1972-ban a közlekedési lehetőségek is kibővültek, a vízen úszó hajótestek megjelenésével. Időközben Godtfred Kirk Christiansen fia, Kjeld Kirk Kristiansen is csatlakozott a cégvezetéshez, miután Svájcban és Dániában szerzett különféle végzettségeket.
Kjeld vezetékneve "K"-val kezdődik, "Ch"-helyett, mivel a születési anyakönyvére hibásan vezették fel a nevét.) Kjeld fontos változásokat hozott a cég életébe, ő alapította meg a gyáregységeket és a Kutatás és Fejlesztés részleget, melynek feladata a termelés módszereinek naprakészen tartása.
1974-ben jelentek meg az első mozgatható figurák, a "LEGO Család" készletben, ami annak idején a legtöbbet eladott készlet lett. Még ebben az évben megjelent a "Minifigura" egy korai verziója, ami még nem volt mozgatható. Ekkor nyílt meg az amerikai LEGO gyár, Entfield, Connecticut államban.
Expert Series néven először 1975-ben jelentek meg olyan készletek, amiket kifejezetten a tapasztaltabb LEGO felhasználók számára terveztek. Hamarosan, 1977-ben már "Expert Builder" néven futott ez a sorozat. Ezek a készletek olyan mozgó alkatrészeket tartalmaztak, mint fogaskerekek, fogaslécek, tengelyek – lehetővé téve olyan valósághű modellek építését, mint például a kormányozható autók. 1978-ra vált teljessé a LEGO világ, amikor megjelent a napjainkban is ismert LEGO minifigura. A kis LEGO emberkéknek mozgatható keze és lába volt, arcukon barátságos mosoly. Számos készletben felbukkantak, melyek lehetővé tették kidolgozott városkák építését, épületekkel, utakkal, járművekkel, vonatokkal, hajókkal – mindezt úgy, hogy minden ugyanakkora méretaránnyal készült, és ugyanaz a minifigura népesíthette be az egészet.
Egy másik jelentős bővítés történt 1979-ben, amikor megjelent a LEGO Space, azaz Világűr téma. Űrhajósok, rakéták, holdjárók és úrhajók népesítették be ezt a népszerű világot. Az ugyanebben az évben megjelenő FABULAND, a fantáziavilág pedig a fiatalabb korosztályt vette célba. A SCALA sorozatból pedig bizsukat állíthattak össze a kislányok. Kjeld Kirk Kristiansen ekkor lett a cég elnöke; a cég ismét egy sikeres évtizedet tudhatott a háta mögött.
A LEGO építőkockák mindig is magukban hordozták az oktatási segédeszközként történő felhasználást, számos oktató gondolta úgy, hogy a gyermekek alkotóerejét és problémamegoldó képességét fejlesztő játékban nagy lehetőség van. Már a korai 60-as években is voltak olyan tanárok, akik különféle módon használtak LEGO kockákat az osztályteremben. Végül 1980-ban a LEGO cég megalapította a LEGO Educational Products Department-et (LEGO Oktatási Termékek), melynek feladata a LEGO játékok oktatási célokra történő felhasználásának elősegítése. Közben nyílt egy csomagoló és összeszerelő üzem Svájcban, és egy üzem Jutlandban, ahol a LEGO gumiabroncsokat gyártják.
Az Expert Builder sorozat 1981-től fogva Technic néven fut. Ebben az évben, augusztus 13-án lett 50 éves a cég, az évforduló tiszteletére adták ki az "50 Years of Play" c. könyvet. A következő évben a DUPLO készletek bővültek, csecsemők számára is megfelelő játékokkal. Később megjelentek a középkori, lovagokat és katonákat felvonultató készletek. A "Light & Sound" (Fény és Hang) készletek 1986-ban jelentek meg, ezekhez elemtartó, lámpák, szirénák és egyéb hangkeltők tartoztak, melyek segítségével újabb részletekkel bővíthettük LEGO alkotásainkat. Ugyanebben az évben jelent meg a Technic Computer Control, melynek segítségével Technic robotokat, teherautókat, motorizált modelleket lehetett vezérelni, egy számítógép segítségével. Manausban, Brazíliában is ebben az évben nyílt meg egy LEGO gyár.
1988 augusztusában 14 különböző ország 38 gyermeke vett részt az első LEGO Világbajnoki Kupán, Billundban. Ugyanebben az évben alapították meg a cég kanadai képviseletét. A LEGO termékvonal újabb taggal bővült, amikor 1989-ben megjelent a Pirates sorozat, melyek tagja között számos kalózhajó, lakatlan sziget, és elrejtett kincs szerepelt, és ez volt az első sorozat, ahol szakítottak a hagyományos mosolygós arckifejezéssel, és számos kalóz-szerű arckifejezést alkottak a figurák számára. A LEGO Educational Products Department-et LEGO DACTA-ra neveztek át ebben az évben, az elnevezés a görög "didactic" szóból ered, mely körülbelül annyit tesz, hogy a "tanulási folyamat tanulmányozása". A MIT professzora, dr. Seymour Papert lett a Tanuláskutatás LEGO Professzora, miután a Logo számítógépes nyelv és a LEGO termékek összekapcsolásán dolgozott.
A haladó LEGO felhasználók számára egy új sorozat jelent meg 1990-ben Model Team néven. A Model Team sorozat tagjai – köztük versenyautók és off-road járművek – addig soha nem látott realizmust és részletgazdagságot hoztak a LEGO készletek világába.
A Technic készletek ugyan mechanikusan valósághűek voltak, de a Model Team sorozat tagjai vizuálisan is valóságosnak tűnnek. Ebben az évben a LEGO cég bekerült a tíz legnagyobb játékgyártó közé, egyetlen európai cégként.

LEGOLAND Németországban
LEGOLAND Billund először fogadott több, mint egymillió látogatót egy év alatt. Xavier Gilbertet, az Üzleti Dinamika LEGO professzorát felveszik a Lausanne-i International Institute for Management Development-be. A cég malajziai képviselete is ekkor nyílt meg. 1991-ben jelent meg a LEGO vonatok sebességszabályozója.
Két Guinness rekordot is sikerült felállítani 1992-ben, LEGO termékek használatával. A Svéd Televízió adásában egy hatalmas, 400 000 darabos várkastély épült, melynek alapterülete 4,45 x 5,22 méter volt. Épült egy 545 méteres vasútszerelvény is, melyet 3 mozdony húzott. A Technic sorozat pneumatikus alkatrészekkel, a DUPLO pedig a Toolo vonallal bővült, melyben csavarhúzó, csavarkulcs, csavarok és anyák voltak. A Paradisa téma ismét a lányokat vette célba, és számos új színt hozott a LEGO palettára. 1993-ban jelent meg a DUPLO vonat, és a papagáj-formájú "Brickvac", amivel a padlóról lehetett "felporszívózni" a LEGO alkatrészeket.

Az elemi LEGO kocka
A LEGO kocka csalóka módon nagyon egyszerűnek tűnhet. A számtalan alkatrész többsége látszólag nem igényel túl sok magyarázatot, mivel gyermekek számára készítik őket, úgy lettek tervezve, hogy használatuk magától értetődő legyen. Hogy ezt az átláthatóságot elérjék, alapos tervezés és igényes gyártástechnológia szükséges minden egyes LEGO alkatrész előállításához.
A LEGO alkatrészek kulcsfontosságú szerepe, hogy kezdettől fogva egy rendszer elemeit képzik. Minden egyes sorozat, újonnan megjelenő készlet kompatibilis a már megjelent készletekkel. A LEGO alkatrészek, mérettől, formától, színtől és funkciótól függetlenül, valamilyen módon biztosan összekapcsolhatóak a többi alkatrésszel. A tizenévesek számára tervezett Technic készletek motorjai és fogaskerekei gond nélkül összeépíthetőek akár a háromévesek számára készült DUPLO kockákkal. A LEGO kockák eme tulajdonsága lehetővé teszi a LEGO rendszer számára, hogy folyamatosan alkalmazkodjon a növekedő gyermek igényeihez, sőt, ez a fajta "végtelen lehetőség" a felnőtteket is gyakran rabul ejti.
A LEGO kockák gyártása a világ számos pontján történik. 2003-ban a fröccsöntés két gyárban zajlik, Dániában és Svájcban. A kockák esetleges mintákkal történő ellátása lehetséges Dániában, Svájcban, Dél-Koreában, a Cseh Köztársaságban, és az Egyesült Államokban. Évente körülbelül 20 milliárd kocka készül, ez óránként 2,3 millió kockát jelent.
Kockák, tengelyek, minifigurák, és az összes LEGO rendszer minden eleme ugyanolyan szigorú minőségi követelményeknek kell, hogy megfeleljen. Az összerakásukhoz és szétszedésükhöz szükséges erő pontosan meghatározott, maguktól nem eshetnek szét az összerakott darabok. Ha túl könnyű lenne szétszedni őket, az alkotások nem lennének elég stabilak, ha túl nehéz lenne, az ellentmondana a rendszer alapkoncepciójának, annak, hogy a modellek szétszedésével újabb modelleket építhetünk. A megfelelő összetartó erő eléréséhez ezred-milliméteres pontossággal készülnek az alkatrészek (az eltérés legfeljebb 0,002 mm lehet).

Az egyik technológiai fogás, ami lehetővé teszi ezt a nagyfokú pontosságot, az a korlátozás, hogy az öntőformáknak kicsi a kapacitása. Más játékgyártók a költségek alacsonyan tartása miatt akár 60 öntvényt is képesek egy időben önteni. A LEGO öntőformák ennél sokkal kisebb darabszámot nyújtanak, és precíziós módon vannak beállítva, ami miatt áruk akár több tízezer dollár is lehet. A fröccsöntéshez használt formákban beépített érzékelők vannak, amik a nyomás és a hőmérséklet ingadozásait figyelik, mivel mindkettő selejtet eredményezhet. Minőségellenőrök a lehető legaprólékosabban ellenőrzik a készterméket, hogy semmilyen jelentős szín vagy vastagságbeli eltérés ne jelenhessen meg. A LEGO cégtől származó információ szerint a fröccsöntési eljárásuk annyira pontos, hogy minden elkészült egymillió kockából csak 18 számít selejtnek, annak ellenére, hogy nagyon szigorú követelményeknek kell megfelelniük. Ennek az évtizedes tapasztalatokon alapuló igényes gyártási technológiának köszönhető az a csúcsminőség, ami lehetővé teszi, hogy a harminc évvel ezelőtt gyártott LEGO kockák és a ma gyártottak minden gond nélkül összekapcsolódjanak.

A LEGO ma
Amióta belefogott a műanyag kockák gyártásába, a LEGO cég több ezer készletet jelentetett meg, különféle témák köré csoportosítva a készleteket. Világűr, Kalózok, Középkori várkastélyok, Vadnyugat, Városi élet, Sarkvidék, Dinoszauruszok, Robotok, Hajók, Versenyautók, Vonatok, Star Wars, Harry Potter, és a többi. Folyamatosan jelennek meg újfajta alkatrészek, tovább növelve a lehetőségek számát.
Léteznek továbbá motorok, fogaskerekek, lámpák, zajkeltők, és kamerák, amiket a többi LEGO alkatrésszel lehet használni. Vannak számítógéppel vezérelhető, programozható "kockák" is, melyekkel bonyolult műveleteket hajthatunk végre. Ezek a "kockák" a LEGO Mindstorms sorozat tagjai.
Az 1990-es évek vége felé a LEGO egy új sorozatot hozott ki, egy bizonyos korcsoportot célozva meg. Ez a Bionicle, ami "közönséges" Technic, és speciális Bionicle alkatrészekre épül, melyek segítségével akciófigurákat építhet a – szinte kizárólag fiúkból álló – rajongók hada (itt érdemes megjegyezni, hogy ez a téma vált az utóbbi évek egyik legsikeresebb játéksorozatává, és rajongótábora világszerte több mint 30 ezer embert – gyerekeket, felnőtteket – számlál). A lányok számára kiadott Belville készletek hagyományosabb LEGO alkatrészeket tartalmaznak, nagyobb, mozgatható figurákkal, melyek a Technic figurákkal mutatnak méretbeli hasonlóságot. A LEGO 4 Juniors közepes méretű figurákat tartalmaz, melyek felépítése a klasszikus minifiguráéra hasonlít, de karjuk és lábuk valamivel hosszabb azokénál. 2003-ban a LEGO bemutatta a Clikits rendszert, ismét a lányok számára. Ezek segítségével egyedi bizsuékszereket és kiegészítőket készíthetnek ezekből a készletekből.

A LEGO mostanra túlmutat az egyszerű játék felhasználási területein. Valóságos kultusza van, követői LEGO szobrokat, mozaikokat alkotnak, összetett gépeket készítenek. Némelyik szobor több százezer darabból készül, és több tíz kilogrammot nyomnak. A mozaikok akár falnyi méretűek lehetnek. Sikerült már LEGO lakatot és ingaórát is konstruálni. Valaki készített egy olyan LEGO gépet, ami ki tudja rakni a Rubik féle bűvös kockát.
Mivel a LEGO kockák extrém pontossággal készülnek, olyan területeken is használhatóak, mint a mesterséges látás kutatása, ahol pontos méreteik miatt nagyon jól használhatóak ilyen rendszerek teszteléséhez.
Néhányan LEGO filmeket készítenek. Egyre népszerűbb hobby-feladat valamely ismert film híres jelenetének elkészítése, LEGO díszletek és szereplők segítségével. Jó példa erre a Monty Python Gyaloggalopp DVD, amin a Camelot-dal LEGO interpretációja is szerepel az extrák között. A LEGO mozik készítése annyira sikeres lett, hogy maga a LEGO cég is kijött egy LEGO Studios sorozattal, melyhez video-vágó szoftver és PC-s kamera tartozik.
A LEGO alkatrészeket ma már képzőművészek is használják, műalkotásaik elkészítéséhez. Szélsőséges példa erre a lengyel Zbigniew Libera, aki LEGO koncentrációs tábort készített, amivel annak idején igen nagy vihart kavart.
Ezen felül a LEGO számos más módon inspirál embereket, például vannak, akik a társadalomelméletet kombinálják a LEGO-val.
A világ több pontján is működik már LEGO vidámpark. Az első, billundi LEGOLAND parkot sorra követte a windsori Angliában. a carlsbadi az Egyesült Államokban, és a günzburgi, Németországban.

A LEGO története

A LEGO

A legózás talán napjaink legelterjedtebb játéka, hobbija. Én még nem találkoztam olyan emberrel, aki ne szeretett volna legózni, viszont rengeteget játszottam együtt az apukámmal. Vagyis a dolog egyáltalán nincs korhoz kötve. A kicsi gyerekek szívesen játszanak a duploval, majd következik a rendes legó, végül pedig jön a technik. Aki odáig eljut, már igazi profi.
A LEGO egy dán cég. 1932-ben alapították, de akkor még fa játékokat gyártottak. 1934-ben született meg a név: "LEg GOdt" dánul annyit jelent, "játssz jól". Később derült ki, hogy a szónak latinul is van értelme: tanulok, összerakom.
A LEGO cég volt a világon az első, amely műanyagból kezdett játékokat készíteni. A ma is ismert lego-tégla formája már 1949-ben kialakult. Külföldre csak 1956-ban került a játék. Németország volt az első, ahol árulni kezdték hazáján kívül.
Az első kerék 1961-ben, az első vonat 1966-ban, a duplo 1967-ben került piacra. És 1968-ban már meg is nyitotta kapuit az első Legoland Dániában.
Ezekután a fejlődés követhetetlenül felgyorsult, évről évre jelentek meg újabb és újabb darabok (1977-ben a legó technik). Ma már a világ legnépszerűbb játéka, Dánia elsőszámú exportcikke. Sorra nyílnak meg a további legoland-ek, van már legoépítő világbajnokság is. Az utolsó nagy piaci fogás a Harry Potter lego volt. Európában 10%-kal növelte az eladásokat.

Hozzávalók

# Legó, minden mennyiségben! Sajnos elég drága játék, viszont megunhatatlan és a végtelenségig kombinálható. Ha van mondjuk egy közepes doboz építőelem, egy-két ablak, ajtó, kerék és más tartozékok, akkor bármit meg lehet építeni. Persze mindenki, aki szokott legózni, vágyik a nagy készletekre. Kalózhajó, űrbázis, kastély, Western falu és így tovább. Mégis, a tapasztalat azt mutatja, hogy ezekkel nem lehet annyira jól játszani. Nagyon izgalmas őket összerakni, hosszan bogarászni az útmutatót, keresgélni a megfelelő darabokat. Aztán egyszer csak kész van! Az nagyon jó érzés. Az ember nézegeti, ismerkedik vele, kipróbálja a rejtett csapdákat, katapultokat, ágyúkat stb. Utána azonban már sokkal kevésbé izgalmas. Nem lehet többet építkezni, pedig a legóban pont az a jó, hogy őrült ötleteinket, álmaink házát, embermagasságú tornyot, labirintust építhetünk.

# Egy hatalmas doboz: érdemes ilyenben tartani a legóinkat. Egyrészt praktikus (könnyen ki lehet borítani, aztán meg mindent visszalapátolni), másrészt nincs annál jobb, mint amikor az ember hosszasan keres, turkál egy apró alkatrész után.

# Alkotói kedv, fantázia, türelem. Ha valaki egyszer ráérez az ízére, bármikor szívesen játszik majd.
Egyéb
Én a fentiekben a legót az építőjátékra korlátoztam, pedig a cég sok mást is gyárt. Van legó ruha, amit 9 hónapos kortól egészen kiskamasz korig ajánlanak. Készítenek mese- és kifestőkönyveket 5-6 éves gyerekeknek, akik majd berángatják szüleiket a boltokba, hogy azok vegyék meg a könyvben megismert figurákat. Akinek tetszenek a Swatch-órák, azok a lego órákat is szeretni fogják. Egészen kicsi gyerekeknek tervezték a lego figurákkal díszített ébresztőórákat, amik kompatibilisek az építőelemekkel, tehát be lehet őket építeni a készülő műbe. A nagyobbaknak (akár felnőttek is nyugodtan hordhatják) szánt karórákról már nem derül ki messziről, hogy a márkájuk lego. Természetesen ezek is kombinálhatók egymással, vagyis cserélhető a szíjuk, számlapjuk, keretük. Egy kis pénzzel teljesen egyedi darabokat lehet összerakni. Természetesen a Lego cégnek is vannak számítógépes játékaik, sőt a Microsofttal kötött egyesség után nemsokára az Interneten is megjelennek letöltehtő formában.

Már készül a családcentrikus, minden igényt kielégítő Lego autó is. A gyerekeknek magasított ülés, hogy jobban kilássanak, de ha unatkoznak, nézhetik majd a beépített DVD-t, a szülők az első ülésről kamerák segítségével figyelhetik gyerkőceiket, az ülések könnyen és sokféleképpen variálhatók. Életnagyságú technik legot készítenek majd az apukáknak is.
Aki még többet szeretne megtudni a cégről, régi és új modellekről, hírekről, az látogasson el a www.lego.lap.hu oldalra. Ott aztán mindent megtudhat!